×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 17 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سلامت روان ۳۰۸ هزار گلستانی غربالگری شد

سلامت روان ۳۰۸ هزار گلستانی غربالگری شد

تشبیه نیوز – رییس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۸ هزار و ۷۷۶ نفر در استان از نظر سلامت روانی مورد غربالگری قرار گرفتند که ۱۲ هزار و ۷۱۷ نفر پس از مثبت‌شدن نتیجه برای تشخیص نهایی به پزشک مراکز جامع سلامت ارجاع داده شدند.

سیده‌مریم هاشمی‌نسب روز دوشنبه در آخرین روز هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهر) گفت: غربالگری سلامت روان با هدف شناسایی موارد مثبت مشکوک به مشکلات روانی، برای مراجعه‌کنندگان مراکز جامع سلامت و خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت توسط بهورزان و مراقبان سلامت انجام می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت ۱۳۰ روانشناس در ستاد مراکز بهداشت شهرستان‌ها و مراکز جامع سلامت شهری و روستایی گلستان، افزود: بهورزان، موارد مشکوک مانند افسردگی، اضطراب، اعتیاد، عقب ماندگی ذهنی، بیماری صرع، کودک آزاری و خشونت خانگی را به پزشک ارجاع داده و با تشخیص نهایی وی موارد قطعی برای دریافت مشاوره و خدمات مداخله‌ای به روانشناس معرفی می‌شوند.

رییس اداره سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: روانشناسان بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ۲ تا ۶ جلسه مداخلات روانشناختی به صورت رایگان ارایه می‌دهند.

هاشمی‌نسب افزود: همچنین خدمات مداخله‌ای همراه با آموزش‌های مهارت زندگی توسط روانشناس به والدین و فرزندان، آموزش فرزندپروری به والدین دارای فرزندان ۲ تا ۱۲ سال و ۱۲ تا ۱۷ سال و آموزش تقویت بنیان خانواده به خانواده‌های دارای فرزندان ۱۰ تا ۱۴ سال ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون آموزش مهارت زندگی به ۴۷ هزار و ۵۷۵ نفر و آموزش مهارت فرزندپروری به ۳۳ هزار و ۷۹۶ نفر در حوزه بهداشت استان گلستان به مراجعه کنندگان ارائه شده است.

سازمان بهداشت جهانی، سلامت را در چهار بعد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف کرده و در این میان سلامت روانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا می‌تواند بر سه بعد دیگر سلامت به ویژه جسمانی اثر بگذارد.

اعتماد به نفس، توانایی خندیدن، عزت نفس، هدف داشتن در فعالیت‌ها و روابط و زندگی، توانایی ساخت و بهبود روابط، انعطاف در یادگیری مهارت‌های جدید و توان تغییر از ویژگی‌های افراد دارای سلامت روان است.

به اعتقاد صاحبنظران عوامل مختلفی در افزایش سلامت روان نقش دارد که در این میان نقش فکرهای سالم، صحبت کردن با خانواده و ابراز احساسات موثرتر است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.