×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 17 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سرمایه گذاری ۱۶۶ همتی دولت سیزدهم در گلستان

استاندار گلستان با اشاره به پایین بودن رقم تولید استاندار گلستان خاطر نشان کرد: رشد ۵۴ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان از ۵۰ شرکت در ابتدای دولت به ۷۷ شرکت تا پایان سال دوم دولت سیزدهم و تعداد ۲۸۰ واحد خلاق و فناور و همچنین تولید بیش از ۲۱۸ محصول دانش بنیان در استاد ناخالص استان در ابتدای دولت سیزدهم گفت: رقم تولید ناخالص استان (GDP) در سال پایه ۵۶ هزارمیلیاردتومان بوده است که در افق ۱۴۰۴ با سرمایه گزاری حداقل ۲۲۵ هزارمیلیارد تومانی در بخش های کشاوزی، صنعت و خدمات به حداقل ۱۱۲ هزارمیلیاردتومان خواهد رسید. از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بیش از ۱۶۶٫۵ همت پروژه عمرانی و طرح اقتصادی در استان افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

به گزارش تشبیه نیوز گلستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری دکتر علی محمد زنگانه امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت در گردهمایی منطقه ای عهد حضور ائمه جمعه کشور با حضور حجت‌الاسلام حاجی علی اکبری رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور و آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: اعتبارات تملک دارایی ها (عمرانی) استان گلستان از کل ظرفیت های قوانین بودجه سنواتی از ۴۲۰۰ میلیاردتومان در دو سال پایانی دولت دوازدهم به ۱۶۳۰۰ میلیاردتومان در دو سال ابتدایی دولت سیزدهم رسیده است و این باعث شده که استان گلستان به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: تعداد پروژه های عمرانی نیمه تمام استان از ۱۲۰۰ پروژه در انتهای دولت قبلی به کمتر از ۸۰۰ پروژه کاهش پیدا کرده است.

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: بودجه مصوب و اعتبارات عمرانی شهرداری های استان طی دولت سیزدهم رشد ۱۰۰درصدی (دو برابری) داشته است.

دکتر زنگانه یادآور شد: اجرای یک میلیون و پانصدهزار متر مربع زیرسازی و آسفالت روستایی با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دولت سیزدهم صورت گرفته و همچنین ۶۲۳ میلیاردتومان به حساب دهیاری های استان واریز شد.

وی ادامه داد : ضریب جینی روستایی استان از ۰٫۳۶ به ۰٫۳۴ طی دولت سیزدهم کاهش پیدا کرده است و نشان دهنده کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه و توزیع عادلانه منابع و امکانات بین شهرها و روستاهای استان است.

استاندار گلستان گفت: بهسازی و روکش ۶۲۹ کیلومتر آسفالت جاده های استان طی دولت سیزدهم صورت گرفته است

دکتر زنگانه اظهار کرد: ایمن سازی ۴۷ نقطه پرخطر و حادثه خیز از ۹۵ نقطه استان با اعتباری بیش از ۲۹۰ میلیاردتومان و برنامه ریزی برای رفع تمام نقاط تا پایان دولت سیزدهم (تعریض و ایمن سازی ۱۹ دستگاه دوربرگردان) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۱۳۱۱ میلیاردتومان برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و بار در استان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت دولت (خرید ۲۱۹ دستگاه سبک و سنگین) تخصیص یافته است.

استاندار گلستان تصریح کرد: ۱۵ پروژه به ارزش بیش از ۳۳۱۰ میلیاردتومان در حوزه زیرساخت، شبکه توزیع، احداث و افزایش ظرفیت پست های برق و آغاز عملیات اجرایی پروژه های شرکت برق منطقه ای گلستان و مازندران با ارزش بیش از ۹۰۰۰ میلیاردتومان جهت رفع عقب ماندگی ها و ایجاد زیرساخت های توسعه صنعتی استان طی دولت سیزدهم افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: خوشبختانه پوشش ۱۰۰٪ فیبرنوری منازل، مدارس و کسب و کارها درهمه ۳۶ شهر استان به عنوان اولین استان کشور با سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰۰ میلیاردتومان در راستای چشم انداز بخشی گلستان؛ سرزمین هوشمند انجام شد.

استاندار گلستان خطر سیلاب در گلستان را در سنوات گذشته جدی قلمداد کرد و افزود: لایروبی، ساماندهی و مهندسی ۲۶۰ کیلومتر از رودخانه های استان و تخریب ۹۶ آب بندان غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها انجام شد.

دکتر زنگانه یادآور شد: پروژه علاج بخشی خلیج گرگان و لایروبی کانال آبرسان آشوراده (احداث کانال آبرسان و تسهیل تبادل آب بین دریای خزر و خلیج گرگان به طول ۱۱ کیلومتر و ۵۴۰۰ متر دیواره چوبی سازگار با محیط برای مراقبت از کانال در برابر رسوبات احتمالی) با اعتبار بیش از ۵۵۰ میلیاردتومان (احیای حوضچه بندرترکمن، نصب و راه اندازی اسکله شناور جهت رونق گردشگری بعد از دو دهه، احیای اسکله چوبی بندرترکمن و جزیره آشوراده) انجام شد.

وی با اشاره به پروژه نهضت ملی مسکن در استان گفت: طی دولت سیزدهم تعداد ۸۵۰۰ واحد مسکن در استان گلستان به متقاضیان تحویل شده است و تعداد۶۶ هزار واحد مسکن در مرحله ساخت (از صدور پروانه تا نازک کاری) می باشد. همچنین در آخرین گزارش اعلام شده استان گلستان دارای رتبه ۵ کشوری در حوزه مسکن خودمالکی، رتبه ۷ کشوری در حوزه بافت های فرسوده و مجموعا در رتبه ۱۱ کشوری می باشد.

استاندار گلستان توجه به مطالبات مردمی را بسیار پراهمیت دانست و افزود: طرح احیای مگاپروژه پتروشیمی گلستان که دارای بیش از ۹۱٫۰۰۰ سهامدار ناامید و بلاتکلیف بود، در یک ماراتن ۱۸ ماهه در دولت سیزدهم، پس از ۱۸ سال بلاتکلیفی انجام شد و در سفر دور دوم ریاست محترم جمهور به استان گلستان عملیات اجرایی تکمیل و بهره برداری از این پروژه با سرمایه گذاری بیش از ۴۰٫۰۰۰ میلیاردتومانی توسط هلدینگ خلیج فارس آغاز شد.

دکتر زنگانه پروژه منطقه آزاد را پروژه ای پر اهمیت دانست و گفت: منطقه آزاد تجاری-صنعتی اینچه برون به عنوان یکی دیگر از ابرپروژه های استان گلستان در دولت سیزدهم پیگیری و راه اندازی شد. جشن سنگ بنای این پروژه با سرمایه گذاری ۵۳ هزار میلیارد تومانی و پیش بینی اشتغال ۴۷ هزار شغل در سفر ریاست محترم جمهور به استان برگزار شد.

وی گفت: پیگیری ارتقا درآمد سرانه استان و بهبود جایگاه استان در رتبه بندی کشوری در حوزه درآمد سرانه بطوریکه در ابتدای دولت ۴۷٫۴ درصد میانگین کشوری بوده که بعد از دو سال به عدد ۵۱٫۴ رسیدیم.

استاندار گلستان یادآور شد: میانگین نرخ رشد اقتصادی استان در سال های دهه ۹۰ در حدود ۱٫۷ درصد بوده است و در سال انتهایی دولت قبل شاهد رشد ۵٫۴- بوده ایم اما در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد حداقل ۳٫۳ درصدی تحقق یافته است که منجر به کسب رتبه ۱۳ کشور شده است. همچنین در بخش صنعت شاهد رشد ۷٫۹ درصدی بودیم.

وی تاکید کرد: استان گلستان جزو ۳ استان کشور (گلستان، قم و سمنان) بوده است که رشد اقتصادی آن در همه ی زیربخش ها مثبت بوده است که این نشانگر پیشرفت متوازن استان می باشد.

به گفته دکتر زنگانه مجموع ارزش صادرات استان گلستان در دولت سیزدهم مبلغ ۵۶۶ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در دولت قبلی (۲۸۹ میلیون دلار) حدود ۹۶ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش یک تن کالای صادراتی استان ارزش۵۸۳ دلاری دارد که میانگین کشور عدد ۳۵۷ دلار می باشد. لازم به ذکر است که عمده کالاهای وارداتی استان مواد خام مورد نیاز صنایع تبدیلی و تکمیلی استان هستند و باعث ایجاد ارزش افزوده خواهند شد.

وی ادامه داد: ترانزیت استان گلستان در سال ۱۳۹۸ به صفر رسیده بود که الان بصورت میانگین شاهد تردد بیش از ۱۶۰ کامیون در طول روز از مبادی گمرکی و ترانزیتی استان هستیم.

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی (بهار ۱۴۰۲)، استان گلستان به لحاظ شاخص امنیت ملی سرمایه گذاری (امن ترین) در جایگاه دوم کشوری قرار دارد این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم در رتبه ۲۸ کشوری قرار داشتیم.

وی گفت: شاخص مساعد بودن محیط کسب و کار (بهبود فضای کسب و کار) در بهار ۱۴۰۲ بر اساس گزارش اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در استان گلستان ۶٫۰۵ می باشد. استان گلستان در این شاخص به لحاظ مستعد بودن محیط کسب و کار در رتبه ۱۸ کشور و دقیقاً در وضعیت مشابه میانگین کشور قرار دارد. در گزارش مذکور، استان گلستان بیشترین کاهش را نسبت به فصل گذشته در بین استان های کشور داشته است.

استاندار گلستان تاکید کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی در استان گلستان ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار در ۸ سال دولت قبل سرمایه گذاری خارجی صورت گرفت اما تاکنون در دولت سیزدهم این عدد به میزان ۱۳ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار رسیده است. لازم به ذکر است سه پروژه به ارزش ۱۷٫۴ میلیون دلار در حال پیگیری و اقدام می باشد.

دکتر زنگانه اضافه کرد: در حوزه اشتغال در سال ۱۴۰۲ تعهد استان ایجاد اشتغال برای ۲۵۳۸۰ نفر بوده است که تاکنون برای ۲۲۵۴۰ نفر محقق شده است(۸۸٫۸ درصد) و منجر به کسب رتبه ۱۵ کشوری شده است. لازم به ذکر است در سال ۱۴۰۱ با تحقق ۱۲۱ درصدی و اشتغال برای ۳۷۹۵۲ نفر رتبه ۱۲ کشوری کسب شد.

وی گفت: احیاء و راه اندازی تعداد ۱۳۷ بنگاه و شرکت نیمه فعال، راکد و تعطیل با سرمایه گذاری بیش از ۱۹۰۰ میلیاردتومان و ایجاد اشتغال برای ۱۰۳۵ نفر در دولت سیزدهم صورت گرفته است.ن صورت گرفته است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.