×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 17 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هر گونه شخم و شیار در مراتع استان گلستان ممنوع

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: برخی افراد سودجو هرساله درفصل کشت اقدام به شخم زدن و ایجاد شیار در اراضی ملی می‌کنند که با آنان برابر قوانین برخورد می‌شود.

به گزارش تشبیه نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان محمد آریانفربا اشاره به شروع فصل زراعی اظهار کرد: برخی افراد سودجو که مزارع انها در اطراف اراضی ملی است با شخم زدن و ايجاد شيار در اراضي ملي و مراتع، بستر براي كشت غيرقانوني غلات فراهم میکنند.

جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با غیرقاونی دانستن این اقدامات، گفت: نیرو‌های قرقبان در آماده باش کامل بوده و با گشت زنی‌های شبانه روزی با متخلفان احتمالی در این حوزه برخورد می‌کنند.

او یاد آورشد: حوزه هایی، چون مراوتپه، گیلداغ، گنبد حوزه مرکزی حاجی قوچان و کلاله یلدی بدراق جزو مناطقی است که شخم و شیار در آن زیاد انجام می‌شود.

آریانفرافزود: برخی افراد سودجو هرساله درفصل کشت اقدام به شخم زدن و ایجاد شیار در اراضی ملی می‌کنند که با آنان برابر قوانین برخورد می‌شود.

او تاکید کرد: برای حفظ اراضی ملی و مراتع نیاز است کشاورزان و دامداران منطقه با منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

تخریب یا شخم هر هکتار اراضی ملی چقدر جریمه دارد؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: وظیفه یگان حفاظت از اراضی ملی و جنگل‌های استان پیشگیری از تخریب و تصرف این اراضی می باشد.

وی اضافه کرد: چنانچه مشاهده شود افرادی بدون قانون و مجوز مبادرت به تخریب و تصرف اراضی ملی و یا زغالگیری، قطع درختان جنگلی، برداشت بی‎رویه از گیاهان دارویی و ورود دام به منطقه کنند یگان حفاظت با افراد خاطی برخورد می‌کند.

وی افزود: انتظار می‎رود چنانچه مالکیت عرصه‎ای برای مردم مشخص نیست به منابع طبیعی استان مراجعه کنند و ما نسبت به شناسایی آن عرصه اقدام خواهیم کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در استان افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه مبادرت به تخریب و تصرف اراضی ملی می‌کنند که وقتی با آنها برخورد و جرائم سنگینی لحاظ می‌شود اظهار ندامت و پشیمانی می‌کنند.

لطفی تصریح کرد: میزان جبران خسارت و تخریب عر صه های منابع طبیعی در اثر شخم و شیار در مراتع با شیب 15 درصد هر هکتار 18 میلیون تومان و در شیبهای بالای 15 درصد هر هکتار 25 میلیون تومان می باشد که لازم به ذکر است خسارتهای مذکور در اراضی که در نزدیکی شهر یا روستا قرار دارند 2 برابر محاسبه می گردد.

همچنین لطفی در ادامه افزود: خسارت وارده چرای دام غیر مجاز در عرصه های ملی مرتعی و جنگلی به ازای هر واحد دامی در هر روز 5 هزار تومان می باشد که این جریمه در مناطقی که طرح ساماندهی خروج دام اجرا شده به عدد 20 هزار تومان برای هر واحد دامی در روز و چرای دام مازاد در پروانه روزانه به ازای هر واحد دامی 40 هزار تومان می باشد.

هم استانی های عزیز می‌توانند برای اطلاع رسانی هرگونه شخم و شیار و ورود دام غیر مجاز به مرتع با شماره ۱۵۰۴ و 139 تماس بگیرند.

استان گلستان دارای ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع است.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.